Roger Scruton „Estetyka muzyki” / seria „Biblioteka Res Facta Nova”

nazwa / tytuł projektu

Roger Scruton „Estetyka muzyki” / seria „Biblioteka Res Facta Nova”

autor / studio projektowe

marcin hernas | tessera.org.pl

kategoria

Instytucje

edycja konkursu

2023/2024

opis

Czwarty, wydany w tym roku tom interdyscyplinarnej serii „Biblioteka Res Facta Nova” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego to bestsellerowa książka brytyjskiego filozofa Rogera Scrutona, kompozytora i pisarza poświęcona rozważaniom nt. muzyki z perspektywy filozofii analitycznej. Jest to dzieło muzykologiczne wagi ciężkiej, ale dzięki niesłychanej błyskotliwości i szerokim horyzontom intelektualnym autora czyta się je niemal z wypiekami na twarzy.

Podobnie jak wcześniejsze tomy w serii książka zyskała twardą szytą oprawę płócienną z obwolutą. Ponadsześćsetstronicowe dzieło z setkami przykładów nutowych (złożonych od nowa, w ujęciu typograficznym kompatybilnym z projektem układu typograficznego książki) wydrukowane zostało na papierze Munken Polar, oprawione w fioletowe płótno Brillianta i ujęte w obwolutę na ww. Munkenie w wyższej gramaturze.

Jednokolorowy druk w środku, obwoluta wydrukowana dwoma kolorami (czarny i pantone kompatybilny z kolorem płótna), dodatkowo czarna kapitałka, tasiemka i wyklejka barwiona w masie oraz nici w kolorze płótna.
Okładka książki jest niezadrukowana – jedyne elementy projektowe to wytłoczone na ślepo logo serii na froncie i grzbiecie, logo wydawcy na froncie i grzbiecie oraz nazwisko autora i tytuł na grzbiecie. Ze względu na dość duże różnice w stopniu detaliczności ww. elementów wykrojnik tłoka został podzielony na części, żeby wycyzelować ostateczny efekt i czytelność tłoczenia.

Projekt typograficzny oparty na trzech rodzinach pism: Lyon Text (w dwóch odmianach czytelnościowych – do tekstu i nut), identyfikacyjnym/okładkowym Feixen Edgy i Sans oraz uzupełniającym nagłówkowym Objektivem.

Krój zmienny Feixen Edgy wykorzystany został w projekcie grzbietu publikacji, na którym umieszczony jest akronim nazwy serii. Jego szerokość jest proporcjonalna do szerokości grzbietu, co sprawia, że w każdej książce wygląda nieco inaczej (efekt można docenić w kilku tomach ustawionych obok siebie)

Seria BRFN nawiązuje bezpośrednio – zarówno merytorycznie, jak i projektowo – do serii „Biblioteka Res Facta” wydawanej przez PWM w latach 1969–1988. Autorem oprawy graficznej serii BRF był Janusz Bruchnalski i mój projekt jest swego rodzaju revivalem (z zachowaniem podstawowych wyznaczników projektowych) i hołdem złożonym wybitnemu poprzednikowi. Forma jest zupełnie odmienna (od formatu przez dobór gestów projektowych, oprawę po typografię), ale, jak wierzę, wierna duchowi serii BRF.

Seria operuje zamkniętym katalogiem 8 kolorów (pantone / nici / płótno), które po zamknięciu cyklu będą powtarzane w kolejnych publikacjach.

Seria do wieloletniego kolekcjonowania i o randze i wpływie liczonych raczej w perspektywie dekad niż lat.
Takie publikacje mają szansę się ukazywać niemal wyłącznie w instytucjach publicznych – ze względu na koszty, przede wszystkim tłumaczenia, opracowania merytorycznego, ale też projektowego/składowego i koszty produkcyjne komercyjne wydawnictwa nie byłyby sobie w stanie pozwolić na takie przedsięwzięcia.

Książka trafi do grona specjalistx, a także kręgów akademickich i pasjonatx i będzie studiowana w kolejnych dekadach, wpływając na poziom refleksji teoretycznej i praktycznej nt. muzyki, nie tylko klasycznej (Scruton pozwala sobie również np. na analizy piosenek Nirvany czy R.E.M.)

Druk i oprawę z ogromną pieczołowitością wykonała drukarnia Akapit.

MKiDN
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych:
Rozwój Sektorów Kreatywnych.