nominacje

Cantourage

workshop91

Kiedy Julia Parchimowicz zaprosiła nas do współpracy przy rebrandingu Cantourage, wiodącej europejskiej firmy zajmującej się medyczną marihuaną, byliśmy podekscytowani i podjęliśmy to wyzwanie. Założona w 2019 roku, Cantourage szybko stała się pionierem w branży medycznych konopi, umożliwiając szybki i kosztowo efektywny wstęp producentów z całego świata na europejski rynek. Naszym zadaniem było odświeżenie ich identyfikacji wizualnej, aby odzwierciedlić ducha innowacyjności i dynamicznego rozwoju.

Cantourage, z siedzibą w Berlinie specjalizuje się w produkcji i dystrybucji wysokiej jakości kwiatów konopi i produktów medycznych na terenie Europy. Poprzez platformę „Fast Track Access”, Cantourage umożliwia producentom z całego świata efektywne wejście na europejski rynek, zapewniając zgodność z najwyższymi standardami farmaceutycznymi. Naszym głównym celem było stworzenie identyfikacji wizualnej, która nie tylko wyróżnia się na konkurencyjnym rynku medycznych konopi, ale także rezonuje z wartościami Cantourage: jakością, innowacją i dostępnością. Redesign logo i key visualu miał być prosty, wyrazisty i łatwy do rozpoznania. Czerpiąc inspirację z misji Cantourage do innowacji w sektorze medycznych konopi, nowa identyfikacja wizualna jest świeża, odważna i nowoczesna. Wykorzystaliśmy czyste linie i intensywne kolory, aby podkreślić wzrost, wzajemne powiązania oraz dynamiczną naturę firmy i jej partnerstw. Autorzy projektu: workshop91 | Julia Parchimowicz

#Impakt 

Chodź, pokażę ci moje noże

Joanna Ambroz

„Chodź, pokażę ci moje noże” to książka, w której dzielę się przeżyciami i lękiem towarzyszącymi utracie bliskiej osoby. Jest świadectwem walki z uczuciem strachu i samotności. Publikacja częścią mojej pracy doktorskiej obronionej w Akademii Sztuk Piękny w Katowicach, temat: Metoda pracy nad Książką Refleksyjną (2023). Starając się zrozumieć zdarzenia, porównuję je do piwnicy – symbolicznego miejsca, w którym gromadzi się nie tylko niepotrzebne przedmioty materialne, ale także trudne doświadczenia, towarzyszące nam mimo potrzeby wyparcia niechcianych wspomnień. To przestrzeń, gdzie skoncentrowane są bolesne chwile, reprezentujące proces konfrontacji z lękiem, samotnością, cierpieniem i przemijaniem. Książka włączona do zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu (2024). Była przedstawiana na seminarium Method/Art w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii (2024). Wyróżniona w konkursie Najpiękniejsza Polska Roku 2023 w kategorii Literatura Piękna (2024). Jestem autorką całej książki: projektu graficznego, tekstu, obrazów, składu tekstu oraz przygotowania do druku. Oprawa twarda, szyta nićmi, z obwolutą Wymiary: 14,5 cm × 28 cm Liczba stron: 100 Ilustracje w oryginale są malarstwem akrylowym na płótnie. Krój pisma: Comma Base, autor Martin Majoor Została wydana w nakładzie 100 egzemplarzy.

#Impakt 

Cześć ciało

Mamastudio

Czesc Cialo Cześć Ciało to pierwsza bezpieczna, edukacyjna i darmowa przestrzeń w social media dla dzieci o dojrzewaniu, pomagająca zmienić ten etap życia w fascynujące odkrywanie siebie, swoich potrzeb i możliwości. Naszą misją jest wspieranie nastolatków poprzez edukację i promowanie pozytywnego podejścia do siebie i swojego ciała. Wierzymy, że każde dziecko w Polsce ma prawo do rzetelnej, wartościowej wiedzy, zwłaszcza tej dotyczącej zdrowia. System identyfikacji oparty na prostym literniczym znaku, dynamicznej, wielobarwnej kolorystyce i odręcznych rysunkach, bazgrołach. Całość jest lekka i prosta w użyciu, pozwala na elastyczną i szczerą komunikację a mediach społecznościowych. Mamastudio team: Project Manager: Alina Kostiuk Art Direction: Michał Pawlik Design: Gabi Golińska, Ania Martowska

#Impakt 

Grafika nagrodzonego

Dotknąć miasta

Jakub Święcicki

Inkluzywna wystawa Dotknąć miasta prezentuje tekstylne tyflografiki poświęcone tematyce kieleckiej metaloplastyki. Ekspozycja koncentruje się wokół śródmiejskich bram – przedstawionych za pomocą haftów maszynowych oraz haptycznych grafik wykonanych z folii flock. Dedykowana jest głównie osobom niewidomym i niedowidzącym, zaś dla osób widzących stanowi pretekst do przyjrzenia się rzemieślniczym detalom architektonicznym w tkance miejskiej, które na co dzień bywają niedostrzegane i niestety coraz częściej zastępowane tanimi rozwiązaniami z marketów budowlanych. Może stać się alternatywnym przewodnikiem po stolicy woj. świętokrzyskiego.

#Impakt 

Grafika zwycięzcy

Idę na #wybo23!

Syfon Studio

Dla Akcji Demokracji stworzyliśmy kampanię profrekwencyjną, która przyciągnęła wyborców do urn przyczyniając się do tego, że ostatnie wybory miały największą frekwencję w III RP. Nasze projekty pojawiły się w relacjach z wyborów publikowanych przez The Guardian i telewizję Arte, jak i w najważniejszych mediach w Polsce, jak TVP i TVP. Według badań Fundacji Batorego działania ngos'ów, w tym nasze, w ostatnim tygodniu zachęciły do udziału w wyborach ok 2 000 000 wyborców. 1. Sytuacja: wybory parlamentarne stały się powodem wzmożonej działalności Akcji Demokracji, która wzięła za cel angażowanie różnych grup społecznych na rzecz aktywnego udziału. W ramach działań Akcji odbyły się m.in. konferencje, debady z kandydatami_tkami do Sejmu i Senatu, aktywacja społeczności lokalnych (Społeczne Sztaby Wyborcze). Akcja brała także czynny udział w manifestacjach, pikietach oraz promowała wartości demokratyczne w trakcie eventów, jak festiwale muzyczne. Na tle tej inkluzywnej, szerokiej oferty aktywności, bazując na danych sondażowych Akcja postanowiła skierować dedykowaną konkretnym grupom odbiorców kampanię profrekwencyjną. 2. Brief: naszym zadaniem był nadzór artystyczny nad kampanią oraz dobranie środków dotarcia alternatywnych dla projektów już w tym czasie realizowanych przez inne organizacje, skupionych na działaniach w internecie. 3. Cele: celem kampanii miało być budowanie pozytywnego wizerunku udziału w wyborach, namawianie do głosowania oraz promowanie demokratycznych, postępowych ideii dotyczących życia społecznego. 4. Insight: skierowanie kampanii do określonych grup docelowych wynikało z obszernych badań m.in. Fundacji im. Stefana Batorego oraz Polskiego Generalnego Studium Wyborczego, które informowały o spadku zainteresowania udziałem w wyborach tzw. nowych wyborców w miastach, a więc roczników uzyskujących możliwość udziału w wyborach już od wyborów w 2005 roku ze szczególnym uwzględnieniem kobiet. 5. Grupy docelowe: mieszkańcy miast / nowi wyborcy (uzyskujący możliwość głosowania po 2005 roku) / w szczególności młode kobiety (18-29). 6. Copy: stworzyliśmy hasło “Idę na #wybo23!” Miało ono zmiękczyć retorykę wokół wyborów postrzeganych jako walka wrogich obozów, trafić do mowy potocznej, podsuwać pozytywne skojarzenia, mówić w pierwszej osobie. Tag #wybo23 używaliśmy także bez kontekstu całego hasła. 7. Visual: stworzyliśmy KV w formie 4 maszerujących postaci prezentujących różne grupy wyborców idących do urn, które symbolizowały chęć masowego udziału w wyborach. Postaci w formie przyjaznych, kolorowych ilustracji funkcjonowały w formie statycznej i animowanej. KV pojawiły się na stronie www kampanii, w materiałach drukowanych i do sm, na nośnikach OOH, w publikacji gazetowej. Wyprodukowaliśmy ok 1000 szt. koszulek, które rozdaliśmy liderom opinii, aktywistom oraz uczestnikom manifestacji. Stworzyliśmy dodatkowe KV w formie dłoni pokazującej znak “victory” i drugiej, niosącej długopis. Zależało nam na dodatkowym, przyjaznym, łatwym do odczytania komunikacie nawołującym do głosowania na tydzień przed wyborami. Łapka z długopisem posłużyła stała się leit motifem osób komunikujących oddanie głosu w dniu wyborów. 8. Co zostało zrobione: – Kampania outdoorowa (statyczna i animowana) a) WAREXPO: emisja na ekranie LED Space (Metro Świętokrzyską, 3 ekrany, emisja 5-15 października co ok. 15 min.); Smart City Light (ekrany na Krakowskim Przedmieściu, emisja 5-15 października, częstotliwość zmienna) b) JETLINE: SMART: 420 ekranów w 8 miastach Polski. c) AMS: 138 lokalizacji citylightów w różnych miastach (GOP, Kraków, Łódź, Poznań, Szczecin, Trójmiasto, Warszawa, Wrocław) – Publikacja gazetowa: artykuły problemowe dotyczące wyborów, instrukcja obsługi wyborów etc. Dystrybuowana przed uczelniami i akademikami. Nakład 120 000 (ok. 3-krotność dziennika Gazety Wyborczej) – Strona www https://wybo23.pl/ – Baza wiedzy o wyborach i referendum; Artykuły, działania, filmy i zdjęcia profrekwencyjne – Materiały drukowane dystrybuowane w całej Polsce przez sztabowców: plakaty, wlepki, naklejki, długopisy na wybory (20 000 sztuk), ulotki oraz banery, transparenty, flagi używane w trakcie manifestacji. – Materiały do social mediów: FB/Twitter/Instagram/TikTok 06. Materiały do samodzielnego dystybuowania/produkowania (do pobrania na stronie). 9. Efekty: nasza kampania profrekwencyjna była drugą pod względem uzyskanych zasięgów (spośród 27 opisanych w raporcie Fundacji Batorego "Fenomen wyborczej mobilizacji. Przyczyny rekordowej frekwencji podczas wyborów parlamentarnych 2023 – wnioski z badań”). W dniu wyborów, 15.10.2023 zanotowano najwyższą frekwencję wyborczą w historii III RP – 74,38% (wybory do Sejmu), 74,31% (wybory do Senatu; dane za PKW). Względem wyborów z roku 2019 odnotowano wzrost frekwencji na poziomie 12,64%. W miastach powyżej 250 tys. mieszkańców odsetek wyborców, który oddali swój głos wzrósł o 9,66%, natomiast procent głosujących tzw. nowych wyborców wzrósł z 46,4% do 68,8%. Frekwencja wśród kobiet urosła z 61,5% do 73,7%. Wybory wygrała koalicja prodemokratyczna oraz proeuropejska. Projekt oprócz celów frekwencyjnych przyniósł realny wzrost rozpoznawalności dla Akcji Demokracji. Zwiększyło to ilość zaproszeń dla aktywistów związanych z organizacją do udziału w programach głównych platform medialnych, jak TVN, TVP. Zdjęcia i materiały wizualne kampanii pojawiły się w takich mediach, jak: dokument dla telewizji Arte, artykuł w The Guardian oraz innych.

#Impakt 

KIOSK: The Last Modernist Booths Across Central and Eastern Europe

Zupagrafika

Seryjnie produkowane w latach 1970 – 1990 kioski modułowe, takie jak pionierski K67, zaprojektowany przez słoweńskiego architekta Sašę J. Mächtiga, oraz inne podobne systemy (polski Kami, macedoński KC190 czy radziecki 'Batyskaf'), stały na każdym rogu byłego bloku wschodniego i Jugosławii: od tętniących życiem rynków po socjalistyczne osiedla mieszkaniowe. To właśnie w takich budkach, powszechnie znanych jako Jugokioski, kupowaliśmy hot dogi i zapiekanki, świeże jaja i kurczaki z rożna, wieńce pogrzebowe i prasę; były stróżówkami na parkingach, kantorami wymiany walut – ich funkcje można wymieniać bez końca. Album zawiera niepublikowane dotąd fotografie ostatnich modernistycznych budek, znalezionych od Lublany po Warszawę i od Belgradu po Berlin, które przetrwały społeczno-polityczną transformację Europy Środkowo-Wschodniej pod koniec XX. wieku. Niektóre z nich pozostają aktywne do dziś lub zmieniają swoje funkcje po renowacji; inne stoją porzucone, by powoli zniknąć z miejskich krajobrazów. Zdjęcia ponad 150 kiosków, które są częścią tej kolekcji, wykonane zostały na przestrzeni ostatniej dekady przez założycieli Zupagrafika, Davida Navarro i Martynę Sobecką.

#Impakt 

mObywatel

Centralny Ośrodek Informatyki

Aplikacja mObywatel i strona info.mobywatel.gov.pl to dwa projekty, które są w pełni kompatybilne, co pozwala użytkownikom aplikacji na komfortowe i świadome jej użytkowanie. Dzięki aplikacji obywatel ma w swoim telefonie stały dostęp do elektronicznych dokumentów i przydatnych usług publicznych, o których dowie się wszystkiego na stronie info.mobywatel.gov.pl. Każdy z tych projektów może być zarówno osobnym bytem, jak i tworzyć jedną idealnie zgraną całość. To zupełnie nowe podejście do projektowania usług publicznych, którego celem jest oddanie w ręce obywateli nowoczesnego produktu cyfrowego najwyższej jakości, służącego im na co dzień i zapewniającego wygodę w organizacji codziennego życia. Podczas projektowania aplikacji mObywatel – nowoczesnego, narzędzia cyfrowego, które umożliwia użytkownikom korzystanie z elektronicznych dokumentów i załatwianie spraw urzędowych za pomocą telefonu, naszym głównym celem było stworzenie intuicyjnego interfejsu z jednoczesnym zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań UX/UI. Zależało nam na tym, by uwzględnić potrzeby wszystkich użytkowników aplikacji, bez względu na poziom zaawansowania ich umiejętności cyfrowych. Zadbaliśmy również o możliwość wyboru i personalizacji ekranu głównego, dzięki czemu to użytkownik decyduje o kolejności swoich usług i dokumentów w aplikacji, co znacznie ułatwia mu korzystanie z niej na co dzień. W ramach projektu związanego z nową stroną internetową info.mobywate.gov.pl, mieliśmy również przyjemność zaprojektować keyvisual, makiety UX oraz finalny wygląd strony, która ma na celu przedstawienie funkcjonalności aplikacji mObywatel w sposób nowoczesny i przyjazny użytkownikom. Naszym głównym celem było stworzenie przestrzeni, która nie tylko w sposób estetyczny oddaje zaawansowanie technologiczne aplikacji, ale również upraszcza komunikację z użytkownikami poprzez intuicyjny design. Przy opracowywaniu makiet UX skupiliśmy się na płynnej nawigacji oraz optymalizacji interfejsu, aby użytkownicy mogli łatwo znaleźć potrzebne informacje o aplikacji mObywatel, jej możliwościach oraz korzyściach płynących z jej używania. W projekcie finalnym zadbaliśmy o spójność wizualną, harmonijnie łącząc elementy graficzne z treścią, co podkreśla nowoczesny charakter aplikacji i jej funkcje. Zgłoszenie aplikacji mObywatel oraz strony info.mobywatel.gov.pl do konkursu "Projekt Roku" organizowanego przez STGU jest nie tylko wyrazem naszego zaangażowania, ale także dowodem na to, że nowoczesny design i przemyślana architektura informacji mogą znacząco wpłynąć na odbiór tak zaawansowanych technologicznie narzędzi jak mObywatel. To projekty, które pokazują, jak ważne podczas tworzenia produktów cyfrowych jest słuchanie ich użytkowników i stworzenie w procesie projektowania żywej relacji pomiędzy ich obiorcą a projektantem. Między innymi dzięki badaniom UX oraz analizie komentarzy i opinii użytkowników, pojawiających się w sklepach Google Play i App Store, możemy zastosować takie rozwiązania, które są odpowiedzią na ich potrzeby i oczekiwania. Podkreślają one nie tylko innowacyjność aplikacji, ale również kładą nacisk na wygodę i użyteczność dla każdego obywatela.

#Impakt 

No Taboo Mom

Ewa Gillen

Witamy na No Taboo Mom, blogu, który identyfikuje kluczowe problemy, z jakimi borykają się dziś kobiety. Zapewniamy bezpieczną przestrzeń dla prawdziwych historii o kobiecości, porodzie, macierzyństwie i doświadczeniach poporodowych. Pomimo znacznego postępu w zakresie praw kobiet na całym świecie, wiele aspektów fizycznego i psychicznego samopoczucia kobiet pozostaje ignorowanych, pomijanych lub bagatelizowanych. W No Taboo Mom zagłębiamy się w często mylące lub przesłodzone informacje dla przyszłych matek, badamy rolę systemu opieki zdrowotnej dla kobiet, kwestionujemy równe prawa i role płci oraz otwarcie omawiamy nasze pozytywne i negatywne emocje. Naszą misją jest zakończenie ery półprawd z ukrytymi celami i przedstawienie realistycznego spojrzenia na życie rodzinne zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet. Jak elokwentnie stwierdza Naomi Wolf w swojej książce „Misconception”: „(...) jeśli będziemy mówić bardziej szczerze zarówno o ciemności, jak i świetle na naszej drodze do macierzyństwa, życie rodzinne będzie lepiej rozumiane, a tym samym lepiej wspierane”. Nadszedł czas, aby zabrać głos. Jesteśmy zaangażowani w tworzenie lepszego, milszego i bardziej prawdziwego świata dla naszych synów i córek. Dołącz do No Taboo Mom, czytaj, ucz się i dziel się swoją historią z innymi. Twój głos ma znaczenie! Przetłumaczono z DeepL.com (wersja darmowa)

#Impakt 

Proud to Be Zine

na_ty

Converse Zin Proud to be_ 2024 to drugie wydanie wyjątkowej publikacji wykorzystującej zasięgową platformę marki, by oddać głos osobom, które często z różnych przyczyn nie przebijają się z własnym przekazem w publicznym dyskursie. Zin został stworzony z okazji Miesiąca Dumy i czerwcowego świętowania równości, a jego premiera w princie miała miejsce na gali inaugurującej Warsaw Queer Week 2024. W tym wydaniu chcieliśmy i chciałyśmy, by ta prozaiczna, a jednak tak cenna duma z bycia - po prostu - wybrzmiewała swoją podstawową formą, bo nie potrzebuje dodatkowych definicji i ozdobników. Aby ta publikacja emanowała pozytywną energią, ale także niezwykłą autentycznością i zapamiętywalną formą oraz by dotrzeć z inspirującym przekazem do tych, którzy_re potrzebują go usłyszeć, do współpracy zostały zaproszone Osoby ze społeczności LGBTQIAP+, które użyczyły nam swojego głosu, historii czy artystycznego wyrazu,. Oprócz osób autorskich i ilustrujących ze społeczności Queer, nieodłączną częścią tej inicjatywy byli_ły też All Stars - wspierana przez markę Converse społeczność młodych twórców i twórczyń z wielu dziedzin sztuki. Było to dla nas bardzo ważne, by w ramach tego projektu dać im możliwość skorzystania z pomocy Osób Mentorskch. Zwróciliśmy się zatem do Stowarzyszenia Lambda, która w osobie Miłosza Przepiórkowskiego i Pawła Mamzera objęła patronat merytoryczny nad zinem. Pod okiem Mentorów All Stars poszerzyli swoją wiedzę związaną z inkluzywnością oraz stworzyli manifest, który stał się dla nich inspiracją do ich późniejszych treści do zina. Ważnym elementem tworzenia Zina Proud to be_ 2024 było dla nas nadanie mu wyjątkowej wartości artystycznej także w wyrazie empirycznym. Uważamy, że tematy ważne dla osób ze społeczności LGBTQIAP+, ich historie, wyznania i twórczość artystyczna zasługują na najwyższą jakość kreatywności w formie ekskluzywnego printu. Nietuzinkowa sztuka może i powinna być nośnikiem istotnych społecznie idei. Sięgnęliśmy_łyśmy do złotej ery zinów, czerpiąc inspirację z wczesnej atmosfery techno Berlina lat 80. To także czas, kiedy publikacje przybrały najbardziej osobisty wymiar, co można odczuć nawet w formie i doborze tematów poruszanych na ich stronach. Przyciemnione kolory, stonowany, nieco bardziej surowy charakter oddały scenę idei, która nie potrzebuje sztucznego aplauzu, ale autentycznego uznania i zrozumienia. W tym podejściu duma nie wiąże się z narzucaniem i tworzeniem sztucznego szumu. Naszym celem było, aby tegoroczny Converse Zin wyszedł poza schemat tego, co z założenia nie powinno mieć ograniczeń. Chcieliśmy i chciałyśmy przekroczyć granice pozornej inkluzywności. Obrany kierunek to konsekwentny ruch w stronę autentyczności, która jest dla nas największą wartością. Klient: Converse Polska Agencja: na_ty

#Impakt 

Grafika nagrodzonego

Santa Grafika

Santa Grafika

Santa Grafika to cykl spotkań projektantów i twórców z branży kreatywnej, który wyrósł z potrzeby tworzenia otwartej przestrzeni do wymiany doświadczeń, rozmów o bieżących problemach branży i budowania społeczności. Inicjatywa rozpoczęta przez Weronikę Harzyńską z potrzeby przeciwdziałania zamknięciu się branży w „własnych jamach” szybko przerodziła się w dynamiczną platformę, na której projektanci spotykają się regularnie – czasem nawet dwa razy w miesiącu. Santa Grafika wyróżnia się na tle innych wydarzeń swoją nieformalną atmosferą, otwartością i inkluzyjnością. Spotkania mają charakter swobodnych prelekcji połączonych z panelami dyskusyjnymi, które skupiają się na realnych problemach współczesnego projektowania – od wyzwań związanych z technologią AI, przez work-life balance, po kwestie związane z równouprawnieniem w branży. Co istotne, publiczność ma aktywny udział w dyskusji, co czyni każde spotkanie wyjątkowym i mocno reagującym na bieżące potrzeby i problemy środowiska projektowego. Charakter i wpływ projektu: Santa Grafika aktywnie wchodzi w interakcje ze społecznością projektantów, wciągając ich do rozmowy na tematy często pomijane na dużych konferencjach. Projekt reaguje na rzeczywistość, podkreślając wagę relacji międzyludzkich i zdrowia psychicznego w branży, która często zmaga się z presją i wyścigiem o zlecenia. Santa Grafika wychodzi poza utarte schematy, stawiając na autentyczność i otwartość, co czyni ją wyjątkową przestrzenią w polskiej branży kreatywnej. To miejsce, gdzie młodzi projektanci mogą stawiać pierwsze kroki na scenie, a doświadczeni twórcy dzielić się swoimi przemyśleniami, problemami i wypracowanymi rozwiązaniami. Unikalność projektu: Santa Grafika nie boi się poruszać trudnych tematów – od niepewności związanej z AI po wyzwania związane z równouprawnieniem w branży. To projekt, który nie stoi z boku, lecz wtrąca się i zmienia rzeczywistość – integruje różnorodne grupy, inicjuje wartościowe rozmowy i buduje mosty między osobami o różnym doświadczeniu zawodowym. Jako przedsięwzięcie tworzone bez budżetu, w całości oparte na wolontariacie i współpracy, pokazuje, jak ogromny impakt można mieć bez zasobów finansowych, jedynie dzięki zaangażowaniu i determinacji. Santa Grafika to projekt o nieocenionym znaczeniu społecznym, który nieustannie adaptuje się do potrzeb swoich uczestników, stawiając na dialog, autentyczność i integrację środowiska projektowego. Dzięki współpracy z artystami, partnerstwom z różnymi organizacjami i ekspansji na inne miasta, Santa Grafika nie tylko reaguje na bieżące problemy, ale też inspiruje i aktywizuje swoją społeczność do działania. Santa Grafika to wyjątkowa inicjatywa, która powstała dzięki determinacji jednej osoby, prowadzącej projekt nieprzerwanie od ponad dwóch lat. W tym czasie udało się zorganizować ponad 18 spotkań w 4 miastach w Polsce, dwie wystawy, kilka paneli dyskusyjnych oraz warsztatów. Santa Grafika narodziła się z potrzeby wyjścia z pocovidowego marazmu, w czasie gdy wiele wydarzeń na polskim rynku artystycznym wygasło. Była odpowiedzią na tęsknotę za bezpośrednimi spotkaniami, wspólnymi doświadczeniami i integracją środowiska, która nabrała jeszcze większej wartości w czasach post-pandemicznych.

#Impakt 

Złota rybka nie spełnia życzeń.

Patrycja Mróz

,,Brak świadomości społecznej w zakresie tematyki ryb jako zwierząt tzw. hodowlanych oraz ich hodowli powoduje, że — pomimo badań naukowych potwierdzających odczuwanie przez ryby bólu — zwierzęta te nie są objęte należytą ochroną, a tematyka ich cierpienia i ochrony w przestrzeni publicznej pozostaje niesłyszana. Nie rozmawiamy o wpływie hodowli ryb na klimat, bioróżnorodność, a w przestrzeni publicznej debata na temat warunków i standardów hodowli, traktowania i ochrony ryb — nie istnieje". Celem autorskiego projektu jest podniesienie świadomości na temat ryb, ich dobrostanu oraz sytuacji prawnej dotyczącej ochrony tych zwierząt. Książeczka obala mity, które narosły wokół ryb, i wyjaśnia rzeczywistość. Zebrane artykuły specjalistów ukazują tę grupę stworzeń w nowym świetle. Proces projektowy obejmował badania dotyczące świadomości ludzi na temat ryb (np. czy ryby są uważane za mięso? czy mogą odczuwać ból?), pogłębianie wiedzy poprzez liczne źródła naukowe, gromadzenie i selekcję tekstów informacyjnych oraz złożenie materiału w spójną, merytoryczną całość.

#Impakt 

MKiDN
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych:
Rozwój Sektorów Kreatywnych.