Edycja jesienna OPERA RARA KRAKÓW 2023

nazwa / tytuł projektu

Edycja jesienna OPERA RARA KRAKÓW 2023

autor / studio projektowe

Aleksander Znosko Studio

kategoria

Forma

edycja konkursu

2023/2024

opis

System identyfikacji wizualnej jesiennej edycji muzycznego festiwalu OPERA RARA został zrealizowany na zlecenie Capelli Cracoviensis. Celem projektu było odejście od historycznego i archaicznego wizerunku opery na rzecz ponadczasowej oraz nowoczesnej komunikacji, która w kontraście do utartych schematów miała za zadanie wybijać się wizualnie na tle tkanki miejskiej. Główną inspiracją do zastosowania racjonalnego i obiektywnego języka komunikacji był techniczny i surowy w swoim charakterze design tablic drogowych. Wyzwaniem było zaprojektowanie systemu, który pomimo odgórnie narzuconej ramki z logo miasta Kraków, nie straci swojego indywidualnego charakteru. Zakres projektu obejmował stworzenie nowego znaku, materiałów drukowanych oraz materiałów do komunikacji w social mediach. Zastosowanie Funktional Grotesk w grubości Semibold jako jedynego kroju pisma w projekcie, miało na celu podkreślenie racjonalnych założeń projektowych. Na potrzeby festiwalu Szwajcarski dom typograficzny, Typografische Systeme stworzył customową wersję tego fontu. Wszystkie materiały zostały zaprojektowane w oparciu o spójny system modularnych siatek graficznych, bazujących na tych samych parametrach. Istotnym założeniem systemu było zastosowanie dwukolorowych pasów umieszczanych w tle pod kątem 45 stopni – bezpośrednio nawiązujących do znaków drogowych. Poprzez swoją responsywność, każdorazowo dynamizowały i zmieniały kompozycję, tworząc wyrazisty przekaz graficzny. Dodatkowo, ramka z logo miasta Kraków została wkomponowana w całość tak, aby będąc integralnym elementem kompozycji, harmonijnie łączyć festiwal z jego lokalnym kontekstem. Projekty stworzone w ramach systemu prezentowały wydarzenie na kilkudziesięciu słupach oraz wiatach przystankowych na terenie całego Krakowa. Pomimo swojej prostoty, spójna i charakterystyczna forma przekazu wyróżniała się na tle przestrzeni miejskiej pełnej wizualnego chaosu. W efekcie wdrożenia systemu identyfikacji wizualnej, udało się także zmienić sposób postrzegania wydarzeń operowych. Od archaicznego do bardziej nowoczesnego i wyrazistego, dostosowanego do dzisiejszych oczekiwań.

MKiDN
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych:
Rozwój Sektorów Kreatywnych.