Identyfikacja Wizualna Muzeum Ceramiki w Bolesławcu
nazwa / tytuł projektu
Identyfikacja Wizualna Muzeum Ceramiki w Bolesławcu
autor / studio projektowe
kategoria
edycja konkursu
2022-2023
opis
Projekt powstał na Wydziale Sztuki Akademii Nauk Stosowanych w Tarnowie (obecnie Akademia Tarnowska) i został obroniony w marcu tego roku.
Dyplomowa praca licencjacka
Promotor: dr Bartłomiej Bałut
Zakres prac: Identyfikacja Wizualna, strona www, animacje
DODATKOWE LINKI
Praca pisemna: https://drive.google.com/file/d/1A2kUFf7VlvB0VIJ-42aCRFHyEffwd_kG/view?usp=sharing
Identyfikacja Wizualna: https://www.behance.net/gallery/167612881/Museum-of-Ceramics-in-Boleslawiec-Visual-Identity
Strona WWW: https://www.behance.net/gallery/169681005/Museum-of-Ceramics-in-Boleslawiec-Website
O PROJEKCIE
Muzeum zostało założone w 1908 roku, jednak na przestrzeni kolejnych lat było ono wielokrotnie zamykane z powodu wybuchu I oraz II wojny światowej, podczas której muzeum zostało praktycznie całkowicie zniszczone, instytucji jednak nie zlikwidowano i po wieloletnich pracach remontowych bolesławieckie muzeum zostało otwarte 27 grudnia 1953 roku. Dzieje Bolesławca od średniowiecza są ściśle związane z rzemiosłem garncarskim. Najstarsze naczynia w muzeum datowane są na około XIII wiek, większość naczyń z tego okresu była bardzo prosta, bez dekoracji i o brunatnym kolorze. Wzrost wartości artystycznej datuje się na około XVI i XVII wiek, kiedy nastąpił znaczny rozwój technik ceramicznych, wyroby z Bolesławca zyskały wówczas uznanie i popularność w całej Europie. Około roku 1882 w Bolesławcu pojawiła się dekoracja stempelkowa, która stała się symbolem współczesnej miejscowej ceramiki.
Zdecydowałem się wybrać identyfikację wizualną Muzeum Ceramiki w Bolesławcu jako temat mojej pracy dyplomowej, ponieważ historia ceramiki bolesławieckiej jest bardzo rozległa, a to daje szerokie pole do interpretacji i przeniesienia tej historii, tradycji oraz dziedzictwa na język wizualny. Kolejnym aspektem, który wpłynął na mój wybór, były charakterystyczne dekoracje stempelkowe, z których Bolesławiec słynie na cały świat. Dekoracja stempelkowa stosowana na bolesławieckich naczyniach jest używana głównie w połączeniu z niebieskim i białym kolorem, a wzory stempelkowe to przede wszystkim kółka, kropki i pawie oczka. Dzięki takiej kombinacji ceramika bolesławiecka wytworzyła bardzo oryginalny styl, który stwarza wiele możliwości przy tworzeniu identyfikacji wizualnej – przede wszystkim daje szansę na podkreślenie indywidualnej tożsamości muzeum i odróżnienia się od innych instytucji tego typu.
O LOGO
Jednym z pierwszych pomysłów było odwzorowanie symbolu cechu garncarzy z Bolesławca, na który trafiłem podczas researchu.
„Pieczęć bolesławieckiego cechu garncarzy z 1705 roku i dekoracje na dzbanach z XVIII w. nawiązują do tradycji biblijnej ulepienia człowieka z gliny: «wtedy to Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi …» (K Rdz 2,7). Pomiędzy postaciami Adama i Ewy umieszczano koło garncarskie i naczynie, z którego wyrastało drzewko, symbolizujące rajskie Drzewo Życia”.
Szybko jednak zrezygnowałem z tego pomysłu, ponieważ sygnet posiadałby zbyt dużo elementów, więc byłby nieczytelny w mniejszych rozmiarach. Kolejnym minusem stworzenia logo na podstawie symbolu cechu był aspekt rozpoznawalności symbolu. Bez wątpienia jest on mniej znany niż obecnie popularne wzory występujące na bolesławieckiej ceramice. Kolejnym pomysłem było przedstawienie graficzne Drzewa Życia, które byłoby zbudowane z pięciu charakterystycznych wzorów w kształcie kółek. Liczba 5 to nawiązanie do tradycji utrzymania stałej liczby 5 warsztatów, która była strzeżona przez mistrzów garncarskich zrzeszonych w cechu (XV-XVIII wiek). Kolejnym z pomysłów było oparcie sygnetu wyłącznie o najpopularniejsze wzory z ceramiki, podobnie jak w obecnie używanym logo.
Wybrane logo przedstawia najpopularniejszy wzorek z ceramiki bolesławieckiej, który jest powielony i ucięty na dwóch końcach, dzięki czemu sugeruje, że wzór się nie kończy, lecz rozciąga się w nieskończoność. Zdecydowałem się na taki zabieg, ponieważ podobne wzory przedstawione na ceramice nigdy nie występują pojedynczo, zawsze jest ich bardzo dużo na powierzchni ceramiki. Omawiane logo jednak źle działa w okrągłych avatarach na mediach społecznościowych, dlatego zdecydowałem się o uzupełnienie go o drugą wersję, specjalnie do tych zastosowań – jest to pojedynczy element sygnetu, który dzięki okrągłej formie bardzo dobrze sprawdza się w wyżej wymienionych avatarach. Dodatkowo sygnet nie jest idealny geometrycznie, co nawiązuje do ręcznego dekorowania ceramiki stempelkami. Font użyty w logo to Gotham, jest to font geometryczny, dzięki czemu dobrze kontrastuje z lekką i owalną formą sygnetu. Font został lekko zmodyfikowany poprzez zaokrąglenie prostokątnych kropek nad literami „i”, tak aby pasowały one do sygnetu.
O IDENTYFIKACJI
Po wybraniu finalnej wersji logo, kolejnym etapem pracy było stworzenie głównego motywu graficznego, na którym opierać będzie się cała identyfikacja. Na tym etapie wyodrębniłem trzy kierunki:
Kierunek pierwszy – bazuje głównie na zielonym i brązowym motywie kolorystycznym, który odnosi się do ceramiki o tych kolorach, która popularna była w poprzednich wiekach. Plusem tego kierunku jest możliwość wyróżnienia się na tle innych firm związanych z ceramiką i funkcjonujących w Bolesławcu, minusem natomiast – mniejsza rozpoznawalność z uwagi na kolory, które obecnie nie kojarzą się z ceramiką bolesławiecką.
Kierunek drugi – motyw graficzny bazuje na niebieskim i białym kolorze oraz jest uzupełniony o różne kombinacje najpopularniejszych wzorów z ceramiki. Głównym minusem tego kierunku jest lekka niespójność z wzorami na ceramice, ponieważ na niej nie występują różne rodzaje wzorów jednocześnie.
Kierunek trzeci – bazuje na kierunku drugim, z tym że key visual opiera się na użyciu tych samych wzorów na jednej grafice zamiast mieszania ze sobą różnych wzorów tak jak w kierunku drugim.
Zdecydowałem się na ostatni z wyżej wymienionych kierunków, ponieważ był on najbardziej bezpieczny w porównaniu z pozostałymi. Kierunek pierwszy, mimo że oferował odróżnienie się od innych firm z Bolesławca, niósł ze sobą zbyt wysokie ryzyko straty rozpoznawalności, ponieważ prymarnym skojarzeniem z bolesławiecką ceramiką są kolory niebieski i biały oraz wzory malowane na tych kolorach. Po wielu próbach projektowych powstał główny motyw graficzny, który opiera się o logo. Bazuje on na kilku wariantach, które mogą byc używane w zależności od potrzeby. Dzięki takiemu zabiegowi cała identyfikacja staje się spójna, zanika nawet potrzeba używania logo z uwagi na to, że główny wzór powinien być od razu kojarzony z muzeum.
Następnym krokiem był dobór fontu. Pierwsze próby bazowały na foncie, który swoją formą odnosi się do tematu ceramiki, gliny itp., np. font Gopher. Bardzo charakterystyczny font jednak nie działał dobrze z głównym wzorem, który sam w sobie był już dominującym elementem w identyfikacji, dlatego dobrym wyborem było postawienie na Favelę, która była neutralna względem głównego motywu graficznego. Font Favela jest fontem geometrycznym dzięki czemu dobrze kontrastuje z owalną formą głównego wzoru. Autorem fontu jest Mateusz Machalski. Zdjęcia ceramiki użyte w identyfikacji nie są zdjęciami ceramiki bolesławieckiej. Zdecydowałem się użyć zdjęć stockowych, ponieważ w identyfikacji bardzo dobrze działają zdjęcia ceramiki, która znajduje się na białym lub szarym tle. Zdjęcia powinny przedstawiać ceramikę, która popularna była w poprzednich wiekach, tę która nie bazuje na wzorach stempelkowych, tak aby zainteresować potencjalnych odbiorców i zakomunikować, że ceramika z Bolesławca to nie tylko wzory stempelkowe.
w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych:
Rozwój Sektorów Kreatywnych.