Warszawa – znak
nazwa / tytuł projektu
Warszawa – znak
autor / studio projektowe
kategoria
edycja konkursu
2022-2023
opis
1. Jeden znak dla wszystkich!
Powierzono nam zadanie opracowania znaku promocyjnego miasta. Pierwotnie nie zakładano zmian znaków jednostek miejskich, czy dzielnic. Dzięki spotkaniom i warsztatom udało nam się przekonać decydentów do ujednolicenia i uproszczenia – powstał jeden znak dla Wszystkich! Jest to nasz
2. Warsztaty
Przeprowadziliśmy warsztaty z dzielnicami, jednostkami, spółkami i biurami miasta. Zadbaliśmy o to, by pracownicy instytucji mieli świadomość tego co robimy, by mogli uczestniczyć w zmianie.
W ramach spotkań i warsztatów z biurami, jednostkami, spółkami i instytucjami miasta uczestnicy doszli do wniosku, że rozróżnienie komunikatów miejskich od komunikatów innych instytucji oraz podmiotów komercyjnych jest bardzo ważne. Przy systemie niespójnym i nieczytelnym, jest to niemożliwe. Klarowna i rozpoznawalna komunikacja miejska daje odbiorcom poczucie bezpieczeństwa oraz ułatwia odnajdywanie komunikatów ważnych, ułatwia oddzielenie ich od komunikatów komercyjnych.
3. Zespół
Zaprosiłyśmy do współpracy z zespołem Podpunktu osoby, które pomogły nam rozwinąć projekt oraz były bardzo cennym zewnętrznym głosem. Były też ambasadorami projektu: Mateusz Machalski – wybrany do zaopiekowania się tematem typografii Miasta; Ania Światłowska – projektantka w Muzeum Warszawy, znająca doskonale potrzeby miejskich grafików; Krzysztof Zwierz – pracownik Muzeum Warszawy, historyk, czuwający nad poprawnością historyczną Syrenki.
4. Stare / nowe
W ramach projektu zachowaliśmy wiele ważnych aspektów dotychczasowej identyfikacji wizualnej miasta:
znak bazuje na historycznym, znanym i lubianym symbolu miasta, na warszawskiej syrence;
kolorystyka miejska – dotychczasowe kolory Warszawy, kolor żółty i czerwony, zostały zachowane. Są to kolory, które odnajdujemy w wielu miejscach w Warszawie, a najważniejszym z nich jest warszawski transport miejski.
5. System
Stworzyliśmy system, na który składają się zasady stosowania znaku promocyjnego:
– https://shorturl.at/bds06
oraz
zasady oznaczeń urzędowych:
– https://shorturl.at/yFLR0
Autorzy:
Koncepcja i projekt: Emilka Bojańczyk / Podpunkt
Konsultanci graficy: Anna Światłowska / Muzeum Warszawy, Mateusz Machalski, Diana Makulska / Podpunkt, Zuzanna Charkiewicz / Podpunkt
Konsultant historyczny: Krzysztof Zwierz / Muzeum Warszawy
Czcionka: Engram Warsaw autorstwa Mateusza Machalskiego
Klient: Miasto st. Warszawa
w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych:
Rozwój Sektorów Kreatywnych.