identyfikacja/plakaty wystaw "Maszyna do mielenia" i "Poplon"
nazwa / tytuł projektu
identyfikacja/plakaty wystaw "Maszyna do mielenia" i "Poplon"
autor / studio projektowe
kategoria
edycja konkursu
2022-2023
opis
Zgłoszonym projektem jest identyfikacja wizualna wystaw "Maszyna do mielenia" i "Poplon" w Centrum Sztuki Współczesnej „Kronika”. To nie przypadek, że na jednym plakacie muszą się zmieścić motywy wizualne promujące obie wystawy. Jako projektant staję przed wyzwaniem – jak stworzyć coś oryginalnego i przyciągającego uwagę? Co sprosta wymagającym gustom naszych odbiorców? Jak to zrobić przy tak ograniczonym budżecie jaki ma CSW, jednostka samorządowa?
Tak. Obie wystawy dzielą ten sam plakat. Każda – jedną z jego stron. W przypadku powyższych wystaw było to karkołomne wyzwanie. Motywem przewodnim jednej była śmierć, mięso i techno. Inspiracją dla drugiej był namysł nad kondycją psychiczną, powrót do korzeni, wieś, i niekończące się wplątywanie w niechciane, absurdalne powinności. Udało się.
Kolejnym elementem identyfikacji jest animacja. Zgodnie z przyjętym w CSW w 2018 założeniem – wychodzimy od właśnie animacji tworząc narrację wizualną towarzyszącą promocji wystaw. Dzięki posiadanym przez miasto nośnikom (kino, ekrany ledowe w instytucjach kultury) jesteśmy w stanie bezkosztowo docierać do naszych lokalnych odbiorców. W przypadku tych wystał połączyłem snujący się czas na wsi ze stroboskopowym szaleństwem techno.
Sam dwustronny plakat pełni kilka funkcji. Podstawową jest umieszczanie go na kilkudziesięciu słupach w Bytomiu. Plakat pojawia się też w wersji składanej jako folderek zawierający teksty kuratorskie. Produkując jeden druk zapewniamy plakatowanie, roznoszenie ulotek w regionie oraz broszur na samej wystawie. Dzięki temu jeden proces produkcyjny obsługuje wiele potrzeb ograniczając zużycie energii i surowców (i kosztów).
Poza plakatem przygotowujemy banery na fasadzie budynku (90×490cm) zapewniające widoczność Kroniki na bytomskim rynku. Plakat produkowany jest z trwałej i odpornej siatki mesh. Umożliwia nam to upcycling banerów, które przerabiamy na poręczne torby z kronikowymi naszywkami. Cieszą się one ogromnym wzięciem a ich użytkownicy stają się ambasadorami naszej instytucji.
Proces projektowania identyfikacji wizualnej zaczyna się zawsze od kontaktu z osobami kuratorskimi i twórczymi. Jest to w pewnym sensie plakat kuratorowany. Motyw oparty na mojej autorskiej ilustracji, której towarzyszy typografia. Obie wprawione w ruch z wypuszczone na niezliczone nośniki cyfrowe i drukowane.
"Maszyna do mielenia": artysta: Karol Gawroński | kurator: Paweł Wątroba |udźwiękowienie: Outta_8
„Poplon”: artysta: Jan Kowal | kuratorka: Katarzyna Kalina
w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych:
Rozwój Sektorów Kreatywnych.