nominacje
„Nic nie wiem, wszystko czuję”
Mamyprawa.kronika.org.pl to strona internetowa stanowiąca inspirację i dostarczająca narzędzi do działania na rzecz pozytywnych zmian w placówkach oświatowych. Adresowana jest w szczególności do młodzieży szkolnej, kadry pedagogicznej, rodziców, a także wszystkich osób zainteresowanych funkcjonowaniem systemu szkolnictwa. Stanowi podsumowanie projektu edukacyjnego „Nic nie wiem, wszystko czuję” realizowanego przez bytomskie Centrum Sztuki Współczesnej Kronika we współpracy ze śląskimi szkołami, Uniwersytetem Śląskim i stowarzyszeniem dO!PAmina Lab. Na mamyprawa.kronika.org.pl można zapoznać się m.in. z raportem „Młodzi o Szkole” przygotowanym przez Stowarzyszenie dO!PAmina Lab (Anna Cieplak, Anna Dęboń, Elżbieta Nowak, Robert Strzała). Strona umożliwiła udostępnienie jego wyników szerokiemu gronu odbiorców w atrakcyjnej, przykuwającej uwagę i przejrzystej formie, eksponującej kluczowe pytania i odpowiedzi. Raport jest zbiorem danych pozyskanych od młodych osób jasno zwracających uwagę na problemy, z jakimi zmaga się młodzież szkolna takimi jak przeciążenie obowiązkami (na co wskazało 75 proc. ankietowanych) czy przemoc (40 proc. doświadczyło jej bezpośrednio). Mamyprawa.kronika.org.pl nie tylko stawia diagnozy, ale wskazuje też ścieżki pozytywnych zmian. Znalazły się na niej opisy warsztatów DIY (zrób to sam_) poświęconych budowaniu szkoły marzeń, które każdy może przeprowadzić na własną rękę – indywidualnie lub w grupach. Artystki i artyści biorący udział w projekcie (Maciej Cholewa, Dorota Hadrian, Dominika Malska, Gary Marshall-Stevens, Sylwester Piechura) proponują proste działania wspierające świadomą ekspresję myśli i emocji, komunikację między dorosłymi i dziećmi opartą na wzajemnym szacunku czy techniki relaksacyjne. Na stronie można również przeczytać obszerny tekst „Nie czas odchodzić. O potencjalne (edukacyjnym) obywatelskiego nieposłuszeństwa” autorstwa literaturoznawcy i polonisty Krystiana Korytko. Stronie internetowej towarzyszy zestaw animacji, grafik w formie memów udostępnionych w wybranych social mediach używanych przez grupy docelowe.
katalog i wystawa Roman Duszek
Jesienią 2022 miała miejsce wystawa oraz premiera katalogu poświęconego legendzie polskiego projektowania graficznego – Romana Duszka. Projekt prezentował przekrojowo dokonania na polu designu i myśli dydaktycznej Romana Duszka. Roman Duszek (ur. 1935) grafik, profesor wykładający projektowanie w Polsce i w Stanach Zjednoczonych oraz twórca systemów informacji wizualnej. Jest jednym z najwybitniejszych polskich projektantów grafików II poł. XX wieku. Niewielu twórców miało taki wpływ na polską rzeczywistość wizualną ostatnich 60 lat jak on. Autor (wspólnie z Andrzejem Zbrożkiem) przełomowego systemu identyfikacji Polskich Linii Lotniczych LOT (1976), znaku graficznego Bumar (1972), opracowania informacji wizualnej warszawskiego metra (1983, wspólnie z Ryszardem Bojarem), znaku Dziennika Telewizyjnego (1980), znaku Hotelu Victoria (1976) oraz wielu plakatów, opakowań i okładek, będących codziennością wizualną kilku pokoleń Polaków. Wystawa prezentuje m.in. znaki graficzne oraz plakaty autorstwa Romana Duszka, a także oryginały projektów z lat 60. i 70. w tym księgę identyfikacji wizualnej Polskich Linii Lotniczych LOT i metra w Warszawie. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
KAŻDY CHCE JAKOŚ NIE ŻYĆ
Znak graficzny (użyty w neonowej instalacji artystycznej w przestrzeni miasta Łodzi) oparty jest na zdaniu „Każdy chce jakoś nie żyć”, będącym cytatem z dramatu Doroty Masłowskiej „Między Nami Dobrze Jest”. Pomysł opiera się na grze słownej. Oryginalny cytat został potraktowany jako tzw. „rak” – zdanie, które czytane wspak nabiera znaczenia przeciwnego. Zastosowane w charakterystyczny sposób przez Pisarkę zaprzeczenie w zadaniu pierwotnym, w odbiciu lustrzanym daje podobnie groteskowy efekt. Pozornie przeciwstawne zdania okazują się mieć podobny sens, sprowadzający się do codziennego zmagania z egzystencją. Znaczenie słów zostało podkreślone przez nadanie tekstowi formy kaligramu – słowa układają się w kształt klepsydry, zwracając uwagę na zmianę stosunku do życia w miarę upływającego czasu. Mariusz Szczygieł: „Wyszukując odpowiednie cytaty do tego projektu, chciałem aby przechodnie i mieszkańcy Łodzi mieli kontakt z ambitną literaturą. Dziś nawet ci, którzy czytają, zaspokajają się głównie literaturą gatunkową: kryminałami, romansami, biografiami celebrytów, czy mało literackim reportażem. Taka literatura ma to do siebie, że jest przewidywalna, schematyczna i – niestety – pełna utartych związków frazeologicznych. Dlatego zależało mi na cytatach, które dają do myślenia, są nieoczywiste, zaskakujące - czyli te uliczne dzieła będą dla czytających jakimś myślowym wyzwaniem. Chodziło mi o wiercącą myśl, z którą przypadkowy czytelnik lub czytelniczka będą przemierzać ulice. Co do treści tych cytatów i ich ładunku filozoficznego, kierowałem się moim własnym stanem, a więc poczuciem przemijania oraz szukaniem odpowiedzi: co to jest życie, jaki ma sens i dlaczego musi być absurdem? Intuicja podpowiada mi, że jeśli w codziennej bieganinie spotkamy wyznanie pisarki czy pisarza, które wyrazi nasze obawy, lęki i wątpliwości, może być to dla nas bardzo pożyteczne". Projekt „Ulice Słów” ma na celu tworzenie w przestrzeni miejskiej wizualnych interpretacji różnych fragmentów literackich. Nie chodzi o szablonowe umieszczenie w mieście sentencji z książek. Tu artyści mają za zadanie stworzyć projekty plastyczne, których forma będzie jak najciekawiej, i jak najcelniej korespondować z treścią. Największą wartością projektu jest próba holistycznego dopasowania treści danego tekstu do sposobu jego prezentacji, tzn. relacja treści z takimi aspektami jak np. tło historyczne, kontekst architektoniczny, materiał wybrany do jej przedstawienia, skala, format, kolor, struktura danej pracy itp. Biorąc pod uwagę mnogość możliwości oraz rozległy arsenał rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych, spójność dopasowania treści do formy, wydaje się być bardzo szerokim i niezwykle ciekawym obszarem do eksploracji artystycznej. Autor: SUPERGUT STUDIO / Katarzyna Furgalińska, Łukasz Smolarczyk Lokalizacja: ul. 6 Sierpnia 21/23, Łódź Realizacja: listopad 2022 Kurator literacki: Mariusz Szczygieł Kurator projektu „Ulice Słów”: Michał Bieżyński Organizator: Łódzkie Centrum Wydarzeń Fot.: Michał Bieżyński, Paweł Łacheta
MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym.
„MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” - największe w Polsce badanie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz kampania profilaktyczna organizowana przez fundację UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej. Akcja nagłośniła temat kryzysu zdrowia psychicznego młodych ludzi i jest punktem wyjścia działań pomocowych i edukacyjnych. Zaprojektowaliśmy logo, identyfikację, stronę www, kampanię oraz wiele innych elementów Młodych Głów. Podstawowymi założeniami projektu, było dotarcie do dwóch szerokich i skrajnie innych grup odbiorców: młodych i rodziców. Znak miał na pierwszy rzut oka być odważny, wyrazisty i nie przypominający typowych znaków fundacji, które młodym kojarzą się zbyt poważnie i raczej odstraszają, niż wzbudzają jakąkolwiek ciekawość a z drugiej strony dla starszej grupy miał być czytelny i bezpieczny. Projektując logo chcieliśmy odzwierciedlić to, czym jest cały projekt Młode Głowy. Pokazać to, co i jak wiele dzieje się w głowie każdej młodej osoby. Ale jak to pokazać w jednym statycznym piktogramie? Uznaliśmy, że odwrócona emotikonka uśmiechu, którą kojarzy każdy, niezależnie od wieku, tworzy symboliczny kształt głowy i jest to idealne, proste i czytelne rozwiązanie. Podstawowa wersja znaku prezentuje sam kształt głowy, zaś w wersji animowanej półkole zmienia się w przeróżne kształty, które symbolizują to, że każdy z nas jest inny i każda głowa może mieć inne problemy i tryby działania. Asymetryczna forma znaku i customowe litery Ł oraz W są ukłonem w stronę młodych odbiorców, a twarde i stanowcze wersaliki z kroju TT Hoves miały sprawić wrażenie poważnych i bezpiecznych. Znak w wersji podstawowej jest czarny i powinien być prezentowany na pomarańczowym tle, które bezpośrednio nawiązuje do identyfikacji Fundacji UNAWEZA. Liternictwo i kompozycja użyte w logo Młodych Głów zdefiniowało charakter całej identyfikacji i pozwoliło stworzyć i zrozumieć balans prezentowania kolejnych komunikatów dla obydwu grup odbiorców. Powstał znak, który nie tylko identyfikuje kampanię, ale też sam w sobie może być używany jako content, w różnych kontekstach. Credits: Damian Ziółkowski - branding, kampania, we3studio Julian Kondej - branding, webdesign, we3studio Patryk Kalwas - branding, webdesign, we3studio Martyna Wojciechowska - pomysłodawczyni akcji, prezeska Fundacji UNAWEZA Filip Połoska - producent kreatywny i strategiczny, grupa NOWY®ŁAD Marzena Szkolak - producentka kreatywna i strategiczna, grupa NOWY®ŁAD Paweł Stremski - producent kreatywny i strategiczny, grupa NOWY®ŁAD Marta Ciastoch - koordynatorka projektu MŁODE GŁOWY w Fundacji UNAWEZA Marta Skorupska - koordynatorka projektu, Fundacja UNAWEZA Marta Grajeta - wiceprezeska Fundacji UNAWEZA Marta Wojtal - autorka sesji fotograficznej MŁODE GŁOWY
MUZEUM NARODOWE W GDAŃSKU / rebranding (Projekt Roku)
Po wielu latach jedna z najwybitniejszych polskich instytucji kultury – Muzeum Narodowe w Gdańsku – postanowiła otworzyć zupełnie nowy rozdział w swojej historii i przeprowadzić całkowitą metamorfozę wizualną. Jako kreatywny zespół byliśmy bardzo podekscytowani, że możemy być częścią tej zmiany. Nasz cel był zarówno prosty, jak i bardzo ambitny: stworzenie odpowiedniej tożsamości marki, która jest wysoce elastyczna i odporna na stale zmieniające się trendy. Idea „okna na świat sztuki” jest głównym pomysłem zarówno na sam znak, jak również cały system identyfikacji wizualnej Muzeum Narodowego w Gdańsku. Chcieliśmy koncepcyjnie identyfikację sprowadzić jedynie do narzędzia pokazującego bogate muzealne zbiory. Identyfikacja w założeniu miała nie być nadrzędnym elementem, jednak będąc bardzo elastyczną i dającą się swobodnie formować dzięki dosłownie kilku wyrazistym elementom miała budować rozpoznawalny wizerunek zróżnicowanej ofertowo instytucji kultury. Znak w przypadku naszego rozwiązania jest jedynie dopełnieniem pełnej identyfikacji. W założeniu i od początku znak oraz jego pochodne są jedynie dyskretnymi narzędziami, które podkreślają bogactwo zbiorów muzeum oraz zapraszają widzów do różnorodnego i wielowymiarowego świata sztuki. Całość identyfikacji ma bardzo elastyczny charakter, który ma podkreślać również indywidualność każdej z ekspozycji stałych, oddziałów, czy też wystaw czasowych. Ważnym elementem całości jest także to, iż identyfikacja daje dużą autonomię twórcom pracującym przy kolejnych projektach firmowanych przez Muzeum Narodowe w Gdańsku. Wszystkie oddziały Muzeum zostały zunifikowane w taki sposób, iż wszystkie działają na rzecz rozpoznawalności głównego brandu, czyli marki MUZEUM NARODOWEGO w GDAŃSKU. Identyfikacja mimo swojej elastyczności buduje jeden rozpoznawalny wizerunek gdańskiego Muzeum Narodowego przy zachowaniu dużej różnorodności każdego z projektów firmowanych przez tę instytucję. Projekt otrzymał już BRĄZ na European Design Awards w kategorii MOTION LOGO oraz uzyskał tytuł FINALISTY w kategorii Zintegrowana Identyfikacja Wizualna. Otrzymał także GRAND PRIX w Paryżu na DNA Paris Design Awards, gdzie przyznano naszej identyfikacji również zaszczytny tytuł: GRAPHIC DESIGN OF THE YEAR.
Paste UP WARSAW
Paste up Warsaw Pierwszy festiwal plakatu niezależnego w Warszawie. Wydarzenie trwało od 24-28 sierpnia na Warszawskich bulwarach nieopodal pomnika Syrenki. Festiwal miał charakter wydarzenia otwartego i każdy artysta, nie tylko z Polski, ale również z całego świata mógł wysyłać swoje prace i wziąć udział w nim udział. Po selekcji prac (wymogiem wybrania pracy nie były tylko walory estetyczne ale i specyfikacja techniczna), zostały one przyklejone na ścianie bulwaru wiślanego, tworząc uliczną galerię o długości ponad 100 metrów, którą każdy przechodzeń mógł oglądać o każdej porze dnia i nocy. Jednym z głównych założeń było nie tylko stworzenie największej niezależnej galerii plakatu funkcjonującej w tkance miejskiej, ale również połączenia światów designu i streetartu. Na festiwal otrzymaliśmy ponad 300 prac nie tylko z całej Polski, ale również z Europy. W wydarzeniu uczestniczyli tacy artyści jak: Czarnobyl, Hakobo, Sicoer, Sc Szyman, Koxu, Aqualoopa, Fruio of the Lump, Proembrion, Egon Fietke, Seikon, T.Pieńczak, Polish Pipe, Buflo, Bohomaz, Gu-Tang Clan, Palenque i wielu innych. Podczas trwania festiwalu odbyły się warsztaty z tworzenia plakatu i oficlajne otwarcie wystawy z wieczornym afterparty.
POETICS OF NECESSITY – How crisis collaboration results in unexpected objects
Identyfikacja wizualna polskiego pawilonu, nagrodzonego na London Design Biennale 2023, kuratorowanego przez Zofię Jaworowską, Petro Vladimirov i Michała Sikorskiego, organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Idea pawilonu powstała na podstawie projektu OKNO, rozpoczętego w Polsce w 2022 roku przez Fundację Brda. Konsekwencją ataków rakietowych na ukraińskie budynki są między innymi wybite szyby i zniszczone okna. To oznacza brak izolacji termicznej, moknące od deszczu pomieszczenia i ich zawartość. Projekt OKNO polega na gromadzeniu, mierzeniu, katalogowaniu, odświeżaniu, pakowaniu i wysyłaniu okien do Ukrainy we współpracy z ukraińskimi organizacjami pozarządowymi, które na miejscu rozdysponowują je wśród zgłaszających się osób odbudowujących swoje domy. Do dzisiaj Fundacja Brda wysłała 1397 okien. Kuratorzy polskiego pawilonu zorganizowali zbiórkę w Londynie, zebrane okna zostały pokazane w przestrzeni polskiego pawilonu wraz z przykładowym montażem okna (o wielkości innej niż otwór okienny) oraz propozycjami montażu okien DIY oraz statystykami dotyczącymi projektu OKNO. Elementy projektu: 1. Katalog zawierający wywiady z projektantami działającymi w obszarze reuse oraz instrukcję montażu okien DIY. Przez odkryty grzbiet i widoczne nici katalog ma charakter "roboczy" i jest spójny z architekturą wystawy, na której możemy zobaczyć sofę ze styroduru czy folię budowlaną. Natomiast strony katalogu zostały dokładnie przemyślane, tak aby mimo szwajcarskiej oprawy, grzbiet pozostawał w kolorze. Zielone strony okalające składki są wykorzystane do pokazania instrukcji montażu okien. Dzięki temu zabiegowi udało się osiągnąć ciekawy efekt, mimo bardzo niskiego budżetu. Ilustracje do instrukcji zostały wykonane przez różne biura architektoniczne, na potrzeby druku zostały uproszczone i uspójnione. 2. Projekt infografik i plansz w przestrzeni wystawy. 3. Materiały promocyjne na potrzeby zbiórki okien. 4. Materiały promocyjne pawilonu, w tym animacje. Zdjęcia: Natalia Ruszczuk
Post-authentic Soundscapes
Post-authentic Soundscapes to autorski webowy eksperyment dźwiękowy oraz wizualno-tekstowy zapis researchu dotyczącego minionych i aktualnych praktyk słuchania w kontekście prywatyzacji publicznej przestrzeni dźwiękowej. Autorka i projektantka przedstawia w nim historyczny zarys i rozwój przenośnych mediów dźwiękowych oraz opisuje ich wpływ na relację człowieka ze środowiskiem dźwiękowym. Stronę z researchem podsumowuje krótka spekulacja na temat tego, jak nowe technologie dźwiękowe będą kształtowały pejzaż dźwiękowy przyszłości. Strona z eksperymentem dźwiękowym jest z kolei spekulacją na temat tego, jak brzmiałby nasz pejzaż dźwiękowy, gdyby wybrzmiały w nim wszystkie dźwięki, które współcześnie wypływają z słuchawek bezpośrednio do uszu użytkowników. Celem projektu jest wywołanie refleksji na temat współczesnych praktyk słuchania i postępującej prywatyzacji pejzażu dźwiękowego. Projekt powstał na Wydziale Projektowym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
TOFU STUDIO (Studio/Projektant Roku)
KIM JESTEŚMYJesteśmy wielokrotnie nagradzanym multidyscyplinarnym studiem specjalizującym się w brandingu i reklamie. Tworzymy całościowy wizerunek marki od strategii wizualnej, poprzez kreację graficzną i filmową, aż po finalną produkcję. Jesteśmy otwarci na niestandardowe rozwiązania, schodzimy z utartych szlaków. Wierzymy w projekty, które poruszają emocje, mają mocny pomysł i realizują swoje strategiczne cele.CO ROBIMY?POMYSŁaudyt marki | strategia marki | doradztwo w zakresie marki | creative direction | naming | copywriting PROJEKTbranding | art direction | ilustracje | opakowania | projekty stron internetowych | projektowanie systemów | projekty interaktywne RUCHprodukcje filmowe | animacje | explejnery | reklamy
Wzornik alternatywnych symboli śmierci
Książka „Wzornik alternatywnych symboli śmierci” zawiera blisko pięćdziesiąt znaków graficznych z komentarzami tekstowymi i wizualnymi zaproszonych gości. Publikacja miała premierę w październiku 2023 roku w Komunie Warszawa. Premierze towarzyszyła konferencja „TEDeath”, podczas której zaproszone osoby komentowały wybrane symbole. „Wzornik” jest narzędziem do rozmowy na temat śmierci, pogrzebu i żałoby. Szeroki zestaw zaproponowanych znaków ma pomóc w wyobrażaniu sobie alternatywnych sposobów pożegnania bliskich. Książka została wydana przez oficynę Dar Dobryszyc w nakładzie 200 egzemplarzy. „Wzornik” jest częścią długofalowego projektu dotyczącego wyobraźni funeralnej i możliwych zmian w obszarze pogrzebu, ze szczególnym uwzględnieniem roli dizajnu. Publikacja została wyróżniona w konkursie Najpiękniejsze Polskie Książki 2022. Koncepcja, symbole i projekt graficzny – Kuba Maria Mazurkiewicz Redakcja – Piotr Puldzian Płucienniczak Autorki i autorzy komentarzy: Emi Buchwald, Maciej Buchwald, Inga Cendrowicz, Mikołaj Chylak, Michał Drabik, Hubert Francuz, Sara Francuz, Anja Franczak, Małgorzata Gurowska, Maciej Januszewski, Piotr Kieżun, Andrzej Krauze, Gabriel Krauze, Radek Łukasiewicz, Hanna Mazurkiewicz, Jonasz Mazurkiewicz, Janek Owczarek, Jędrek Owsiński, Katarzyna Roj, Anna Siekierska, Agata Szydłowska, Paweł Sysiak, Maryna Tomaszewska, Konrad Trzeszczykowski, Łukasz Walendziuk, Jan Wiśniewski i Jarek Ważny.
w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych:
Rozwój Sektorów Kreatywnych.