Bronisław Zelek. W Zaklętej krainie liter (nagroda)
nazwa / tytuł projektu
Bronisław Zelek. W Zaklętej krainie liter
autor / studio projektowe
kategoria
Idea,
edycja konkursu
2022-2023
opis
Projekt publikacji zrodził się z miłości do liter, którą mam w sobie ja oraz miał bohater mojej książki, Bronisław Zelek. Kiedy po raz pierwszy zobaczyłam jego plakat do filmu "Ptaki" byłam absolutnie zachwycona! Po krótkim researchu okazało się, że Zelek projektował nie tylko plakaty, ale również kroje pisma, używane przez projektantów z całego świata już od lat 70. Kiedy odwiedziłam pracownię Zelka w Dolnej Austrii, odkryłam, że eksperymentował z literą także w malarstwie. Cykl obrazów "Ptaki" nawiązywał do plakatu, który opublikował lata temu nie tylko tytułem, ale również formą. Ostatnią dziedziną, w której Zelek operował literą, choć w nieco innym wymiarze, jest utwór "Zapach tajgi", będący wspomnieniem dzieciństwa spędzonego na Syberii. Moja ogromna pasja do typografii i dokonania zawodowe artysty stały się więc inspiracją do pracy nad książką. Częścią moich badań była wizyta nie tylko w Ybbsitz, ale i w Wiedniu, gdzie artysta żył i tworzył przez 40 lat, ale także w Ośrodku Wypoczynkowym Relaks na Wyspie Sobieszewskiej, gdzie szyldy wykonane są z użyciem kroju New Zelek. Często spotykałam też "Zelki" podczas moich podróży - były niemal wszędzie! Kiedy napisałam tekst i zebrałam materiał fotograficzny, zdecydowałam się wydać książkę sama, a środki na jej wydanie zebrać podczas przedsprzedażowej kampanii na Kickstarterze. Przez cały luty prowadziłam kampanię na Instagramie, podczas której odbiorcy mogli dowiedzieć się więcej o Bronisławie Zelku i jego projektach. Kampania była opatrzona tagiem #Zelek2023, którym odbiorcy mogli oznaczać posiadane lub napotykane Zelki, dzięki czemu zyskałam dużo dodatkowych materiałów do mojej książki. Kampania na Kickstarterze wystartowała w marcu 2023. Dzień po jej wystartowaniu została wyróżniona przez Kickstarter jako "Project We Love". Poprowadziłam obszerną kampanię w social mediach, moje posty i artykuły ukazywały się i były udostępniane przez osoby i instytucje nie tylko z Polski, ale i z całego świata, m.in. GrafMag, magazyn Usta, magazyn WhiteMAD, Slanted, Label Magazine, magazyn Formy czy ASP w Warszawie. Po 31 dniach udało się osiągnąć 103% celu, mój projekt wsparło 285 osób z 17 krajów. Po dwóch miesiącach pracy nad redakcją, tłumaczeniem oraz projektem i składem publikacji, książka trafiła do druku, a w czerwcu trzymałam już w ręku gotowy produkt, czyli 256 stron bogato ilustrowanej, polsko-angielskiej publikacji o wspaniałym polskim artyście. Publikacji towarzyszyły materiały dodatkowe związane z osobą artysty: torba z użyciem zdigitalizowanego przez szwajcarskiego projektanta, Jeremia Adatte, kroki Zelek Black; przypinka będąca literą Oslash z użyciem kroju Zelek Shadline, zdigitalizowanego przez tego samego artystę; zakładki z cyframi z pięciu krojów zaprojektowanych przez Zelka, pocztówki z odwiedzonych przeze mnie miejsc, w których użyty został krój New Zelek; wydruk ręcznego składu metalową czcionką nawiązujący do plakatu „Ptaki”, autorstwa Roberta Sawy z Domu Słów w Lublinie oraz linoryt pokazujący różnice w literach z kroju pisma New Zelek, używanych w różnych miejscach na świecie na przestrzeni kilkudziesięciu lat, autorstwa Marcin Motyw. Niezwykle pozytywny odbiór, z jakim spotkałam się po wysyłce do wspierających, utwierdził mnie w przekonaniu, że projekt jest ważny i potrzebny oraz wynagrodził mi wysiłek, który włożyłam w prawie trzyletnią pracę nad projektem.
nagroda
komentarz jury
To publikacja ważna bo pokazuje nam i zatrzymuje ważny fragment rodzimej, wciąż jeszcze nieznanej kultury graficznej. Docenić należy nie tylko szeroki research, umiejętność zarażenia i dotarcia z ideą do grupy docelowej ale także nienaganny skład książki. Zelek to nie tylko projektant czy font, to społeczność fanów lokalnego smaku projektowania graficznego.
w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych:
Rozwój Sektorów Kreatywnych.