Blue Note

nazwa / tytuł projektu

Blue Note

autor / studio projektowe

workshop91

kategoria

Forma

edycja konkursu

2022-2023

opis

Blue Note to jeden z najstarszych, polskich klubów jazzowych. Miejsce cieszy
się wyjątkowo reputacją od ponad 25 lat, będąc jednym z kluczowych punktów na
mapie Polski dla melomanów.

Po 25 latach istnienia, klub Blue Note postanowił odświeżyć swój wizerunek,
zarówno w kwestii wystroju wnętrza, jak również identyfikacji. Największym
wyzwaniem, które wspólnie napotkaliśmy było uhonorowanie tradycji miejsca, z
jednoczesnym wdrożeniem nowych i świeżych rozwiązań wizualnych.
Naszym zadaniem było zaprojektowanie ewolucji, a nie rewolucji. Dzięki temu stali
bywalcy czuliby się dalej na miejscu, a potencjalni nowi odbiorcy mogliby
zainteresować się ”nowym” miejscem. Nasz klient również był niezwykle
przywiązany do starego znaku, dlatego kluczowe było maksymalne wyczucie z
naszej strony, aby nowe logo było naturalnym następcą starego.

Na pierwszy ogień oczywiście zabraliśmy się za znak oraz key visual. Z jednej strony
wybieraliśmy elementy ze starego logo, które moglibyśmy przetworzyć w nowy
sposób. Z drugiej strony, wsłuchaliśmy się również w opowieści naszego klienta,
który podkreślał, że stali bywalcy bardzo często mówią o klubie w skrócie,
nazywając go po prostu BLUE. Uporządkowanie i nadanie nowoczesności nowej
identyfikacji było dla nas kluczowe, gdyż Blue Note Jazz Club ma być początkiem
marki parasolowej.

Pracę nad nowym znakiem rozpoczęliśmy od porządków. Zrezygnowaliśmy z
pięciolinii, ale zachowaliśmy nutę (w niezbyt dosłownej formie). Następnym
elementem układanki były decyzje dotyczące typografii. Zdecydowaliśmy się na
użycie pisanki tylko w słowie BLUE, co jednocześnie łączy nas z oryginalnym
znakiem, ale też nie nadaje zbyt infantylnego charakteru.
Nuta okazała niezwykle wdzięcznym i plastycznym elementem, który stał
sie melodią przewodnią dla całego key visualu. W zależności od potrzeby czy użytku
może być kształtem, abstrakcyjnym wzorem czy wzmocnieniem danego przekazu.
Wybrana typografia (New Spirit) odnosi się do retro inspiracji, ale jest
zabalansowana prostym, bezszeryfowym krojem (New Reason) tego samego
projektanta, Miles’a Newlyn’a. Staraliśmy się jednocześnie nawiązać do kultowego
wydawnictwa Blue Note Records i początków jazzu, ale dzięki oszczędnym i
przemyślanym zabiegom stylistycznym zachować w całej identyfikacji dużo oddechu
i świeżości.

Jeżeli chodzi o kolorystykę, to oczywiście dominuje w niej niebieski, dopełniony
beżem i głębokim granatem. Tu również niezwykle ważna była transformacja tego
przekazu w coś brzmiącego nowocześnie, ale równocześnie znajomo. Wybrany
przez nas odcień przypomina kobal, dzięki czemu nie jest chłodny, lecz wibrujący,
przez co jest łatwy do zauważenia oraz skojarzenia z klubem.

MKiDN
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych:
Rozwój Sektorów Kreatywnych.